Iedereen wil gehoord worden. Toch voelen maar weinigen zich echt begrepen. Opmerkelijk, omdat tegelijkertijd de meest mensen van zichzelf vinden dat ze goede luisteraars zijn. Denken dat je goed luistert blijkt in de meeste gevallen een misvatting. Met soms ontluisterende gevolgen…
Het belang van echt luisteren en daadwerkelijk gehoor geven is nauwelijks te onderschatten. Werkelijk luisteren leidt immers naar verheldering, een diepere connectie en groter vertrouwen: een bij elkaar horen. Een belangrijke opgave en uitdaging dus voor zowel mens als organisatie. Zeker met de veelheid aan prikkels die dagelijks op ons afkomen.
.
De workshop ‘Luisteren is goud’ is bedoeld voor managers en medewerkers die hun luisterend vermogen willen aanscherpen en de luistercultuur binnen hun organisatie willen aanjagen.
Het is een interactieve workshop met verschillende oefeningen/opdrachten waarin de volgende zaken aan de orde komen:
– het belang, de waarde van luisteren
– het verschil tussen transactioneel en relationeel luisteren
– wat luisteren blokkeert
– voorwaarden om verdiepend te luisteren
– Theory U als route om verdiepend luisteren te verbeelden
– de U als leidraad voor verschillende klantgesprekken: servicegesprek, klachtgesprek, excuusgesprek, slechtnieuwsgesprek
– hoe persoonlijk beter worden in luisteren met het formuleren van een luisterbelofte
Een dag voor wie ‘vakmatig’ luisteren meer en beter wil benutten als kracht voor verdieping, verrijking en verbinding.
Programma
1. Belang van luisteren
2. Wat luisteren blokkeert
3. Een luisterroute met Theory U als leidraad
4. Persoonlijk luisterbelofte
5. Luisteren organiseren
De kosten voor deze workshop bedragen bij (maximaal) negen deelnemers inclusief voorbereiding en reiskosten en exclusief btw € 3.200.