Iedereen wil gehoord worden. Toch voelen maar weinigen zich echt begrepen. Opmerkelijk, omdat tegelijkertijd de meest mensen van zichzelf vinden dat ze goede luisteraars zijn. Denken dat je goed luistert blijkt in de meeste gevallen een misvatting. Met soms ontluisterende gevolgen…
Het belang van echt luisteren en daadwerkelijk gehoor geven is nauwelijks te onderschatten. Werkelijk luisteren leidt immers naar verheldering, een diepere connectie en groter vertrouwen: een bij elkaar horen. Een belangrijke opgave en uitdaging dus voor zowel mens als organisatie. Zeker met de veelheid aan prikkels die dagelijks op ons afkomen.
.
– het belang, de waarde van luisteren zien en inzien
– het verschil ervaren tussen transactioneel en relationeel luisteren
– weten wat luisteren blokkeert
– voorwaarden kennen om verdiepend te luisteren
– weet hebben van Theory U als route om verdiepend luisteren te verbeelden
– de U als leidraad kunnen benutten voor verschillende klantgesprekken: servicegesprek, klachtgesprek, excuusgesprek, slechtnieuwsgesprek
– weten hoe persoonlijk beter te worden in luisteren met het formuleren van een luisterbelofte.
Het programma van deze workshop
1 Waarom luisteren? | Essentie van luisteren. Oefening. Verheldergesprek.
2 Wat luisteren blokkeert. | Ontluisteranalyse. Theory U als leidraad.
3 Een luisterroute. | Fases van verdiepend luisteren. Diverse luistergesprekken.
4 Persoonlijke luisterbelofte
Een dag voor wie ‘vakmatig’ luisteren meer en beter wil benutten als kracht voor verdieping, verrijking en verbinding. Het luisterrijk afronden van deze training resulteert in een luisterbewijs, een Gouden OorKonde.
De kosten voor deze workshop bedragen bij (maximaal) negen deelnemers inclusief voorbereiding en reiskosten en exclusief btw € 3.200.