Sinds 2004 vormt de Gouden Oor Standaard het toetsingskader voor organisaties die zich maximaal willen afstemmen op de stem van de klant. Het toetsingskader wordt door organisaties benut om hun klantgerichtheid te toetsen, te ontwikkelen en te borgen. Ook de AFM, de Pensioenfederatie en de Rijksoverheid (Staat van de Uitvoering) benutten de Gouden Oor Standaard om respectievelijk banken & verzekeraars, pensioenfondsen en uitvoeringsinstanties en gemeenten te spiegelen op de kwaliteit van hun klantgerichtheid. Per oktober 2022 is de Gouden Oor Standaard verder aangescherpt. Aanleiding daarvoor zijn toegenomen behoeften, wensen en verwachtingen van klanten, beproefde ‘good practices’ van uitzonderlijk klantgerichte organisatie die inmiddels kwaliteitsnorm in de markt zijn geworden en de recent gepubliceerde norm voor excellente dienstverlening (ISO 23592:2021). De aangescherpte Gouden Oor Standaard roept op tot luisterarchitectuur, luisterend leiderschap en maatschappelijk bijdragen.De aanscherpingen geven handvatten voor een verdere doorontwikkeling van goed omgaan met klantfeedback naar een organisatie die excelleert in luisteren, klantgevoelig zijn en leren.
De Gouden Oor Standaard onderscheidt vijf organisatie en vier resultaatgebieden waaraan de capaciteiten en prestaties van organisaties worden gespiegeld. Evenwichtig verdeeld over deze organisatie en resultaatgebieden beschrijft de Standaard in totaal 72 aspecten waaraan organisaties behoren te voldoen. De aanscherpingen in de vernieuwde Standaard gaan voor wat betreft de organisatiegebieden met name over:
In de resultaatgebieden van de Gouden Oor Standaard zijn in de aangescherpte versie eisen geformuleerd op het gebied van maatschappelijk bijdragen. Deze gaan met name over:
Erkenning opgeschaald naar vijf sterrenniveaus
Via een audit op basis van de Gouden Oor Standaard wordt vastgesteld in welke mate een organisatie voldoet aan de eisen van de Gouden Oor Standaard, wat op basis van de aangescherpte Standaard wordt vertaald naar vijf niveaus van erkenning met 1, 2, 3, 4 of 5 sterren. Erkenning is afhankelijk van de effectiviteit van de organisatie op de organisatie- en resultaatgebieden conform de Gouden Oor Standaard. Op basis van audits kennen geaccrediteerde certificerende instellingen scores toe die bepalend zijn voor het erkenningsniveau. In deze beoordeling worden de richtinggevende principes van de Standaard meegenomen en daarvan een vertaling gemaakt naar de context van de organisatie. Certificerende instellingen die zijn geaccrediteerd om organisaties te auditen en te erkennen op basis van de Gouden Oor Standaard zijn Certificatie in de Zorg, Lloyd’s Register, Stv en Vedas Quality.