Het Gouden Oor staat symbool voor het luisterend vermogen van een organisatie voor haar klanten. Het Gouden Oor accentueert het belang van ‘gehoor geven aan klanten’ in de betekenis van: luisteren om in overeenstemming daarmee te handelen. Het Gouden Oor wortelt in het geloof dat feedback van klanten organisaties helpt. Het helpt de klantrelatie te behouden en te versterken, de reputatie goed te houden en processen en producten te verbeteren.
Het Gouden Oor geeft impuls voor een luisterende, klantgevoelige en lerende organisatie, mobiliseert de verschillende benodigde organisatiekrachten en motiveert richting een concreet doel. Een Gouden Oor Erkenning is een bewijs en beloning voor een organisatie die bewezen luistert, leert en klantgevoelig is. Bovendien borgt deze erkenning de inspanningen en investeringen aangezien er jaarlijks reviews plaatsvinden.
De eisen voor een luisterende, klantgevoelige en lerende organisatie zijn vastgelegd in de Gouden Oor Standaard. Deze Standaard omvat zes richtinggevende principes en specifieke eisen op organisatie- en resultaatgebieden. Audits op basis van de Gouden Oor Standaard leiden tot een Gouden Oor Erkenning. Erkenning is afhankelijk van de effectiviteit van de organisatie op de organisatie- en resultaatgebieden zoals vastgelegd in de Gouden Oor Standaard.
Daarbij zijn verschillende niveaus te bereiken:
Gouden Oor Gecommitteerd bij tenminste 20 punten
Gouden Oor Erkenning 1 ster bij tenminste 30 punten
Gouden Oor Erkenning 2 sterren bij tenminste 50 punten
Gouden Oor Erkenning 3 sterren bij tenminste 70 punten
Gouden Oor Erkenning 4 sterren bij tenminste 80 punten
Gouden Oor Erkenning 5 sterren bij tenminste 90 punten