Gouden Oor Award Service Excellence voor excellente dienstverlening

Jaarlijkse Award

In 2006 heeft Stichting Gouden Oor het initiatief genomen de organisatie te verkiezen die het meest effectief omgaat met feedback van klanten. Met de Gouden Oor Award draagt de Stichting bij aan meer bewustwording voor professionalisering van feedbackmanagement. En vestigt de aandacht op best practices om van te leren. De Gouden Oor Standaard is daarbij het toetsingskader.

Vanaf 2017 hanteert de jury het Service Excellence Model als toetsingskader onder de naam ‘Gouden Oor Award Service Excellence’. De roots van het Gouden Oor (gehoor geven aan klanten) blijven daar volwaardig in doorklinken. Feedbackmanagement is immers als 2e niveau van de Service Excellence Piramide een sleutelniveau om te komen tot excellente dienstverlening. En feedbackmanagement en service recovery maken nadrukkelijk onderdeel uit van het Europese model voor Service Excellence. De Award beloont organisaties die met succes het ontwikkelen van een excellente dienstverlening aantoonbaar hebben versterkt. De jury is jaarlijks op zoek naar interessante en innovatieve initiatieven die bovengemiddeld effect hebben gehad op de kwaliteit van de dienstverlening van organisaties. De toetsingskaders om de best practices vast te stellen zijn gebaseerd op het Europese model voor Service Excellence (CEN/TS 16880) en op internationale best practices.


 

Eerdere winnaars

In 2007 sleepte MCB Nederland het eerste Gouden Oor in de wacht. ING Bank en KPN, die samen met MCB waren genomineerd voor het Gouden Oor in 2007, werden als runners up beloond met een Gouden OorKonde.

In 2009 verdiende ABN Amro Bank (Business Unit Nederland) het Gouden Oor en kreeg Friesland Foods Domo de Gouden OorKonde.

In 2011 werd Robeco Direct uitgeroepen tot winnaar van het Gouden Oor 2011. Zorgverzekeraar Univé-VGZ-IZA-Trias, Brabant Water en TNT Post ontvingen een Gouden OorKonde.

In 2012 wonnen Essent en KLM een Gouden Oor Award. Wegener Media en Philips ontvingen een Gouden OorKonde.

In 2013 beloonde de vakjury Eneco met de Gouden Oor Award. ING Bank en T-Mobile ontvingen een Gouden OorKonde.

In 2015 sleepte Philips de Award in de wacht. Binck en Alphabet verdienden een Gouden OorKonde.

In 2017 won DUO de Award. Robeco Retail kreeg een Gouden OorKonde.